LOGO

معروف ترین بناهای آجری در جهان

دسته بندی :معماری لفتون پلاس 3755
معروف ترین بناهای آجری در جهان

معروف ترین بناهای آجری در جهان

پیشینه و ساخت آجر به سال‌های قبل از تاریخ برمی گردد و پیدایش و مصرف آجرها نیز بنابر اسناد موجود مربوط به پیش از تاریخ و هزاران سال قبل می باشد. معماری سنتی آجر دارای جلوه های هنرمندانه‌ ای است که آن را تا به امروز ماندگار نموده است. هنر آجر کاری ایران در دوران ساسانی٬ سلجوقی و صفوی رونق بسیار داشت و در دوران قاجار جایگاه بالاتری را بدست آورد و بیشتر مورد استفاده معماران قرار گرفت.

 

 

 

در ادامه میخوانیم :

با گذشت زمان معماران کم کم آجر را با مصالح دیگر مانند کاشی ترکیب نموده و جلوه‌ی زیبا به بناهای معماری بخشیدند.

آجر کاری نه تنها در ایران بلکه در اقصی نقاط جهان برای بسیاری از بناهای باستان و قدیمی استفاده شده است که در ادامه برخی از معروف ترین بناهای آجری در جهان را بررسی خواهیم کرد.

کلیسای جامع سنت باسیل

کلیسای جامع سنت باسیل در سال ۱۵۵۳ در شهر مسکو کشور روسیه، توسط برما و پوستنیک یاکلووف ساخته شده است. این کلیسا به عنوان یکی از جالب ترین نماد کشور روسیه به شمار آمده و قدمت کلیسای سنت باسیل به قرن شانزده میلادی باز می گردد. سبک های مختلف معماری بیزانس، رنسانس ایتالیا و هنر معماری اسلامی بر معماری این طرح تاثیر گزار بوده است. برخی نقاط این کلیسا، علی الخصوص تمام سقف آن، با استفاده از آجر بنا شده است. امروزه این کلیسا یکی از جاذبه های توریستی و پرطرفدار روسیه به شمار می آید.

 

کلیسای سنت باسیل

سالن تئاتر آلوارو سیزا در اسپانیا

سالن تئاتر آلوارو سیزا در پینارس دل بایس (یک شهرستان در اسپانیا واقع در کاتالونیا)، با بهره گیری از آجر نما قرمز در سال ۲۰۱۵، توسط آلوارو سیزا، معمار برجسته پرتغالی و برنده جایزه پریتزکر ۱۹۹۲، بنا شده است. این بنای آجری دارای دو بخش می باشد، قسمت اول، سالن تئاتری است که برای ۳۰۰ تماشاچی بوده و قسمت دوم بخش اداری این مجموعه تئاتر زیبا می باشد.

 

سالن تئاتر آلوارو سیزا اسپانیا

مسجد جامع سامرا در عراق

مسجد جامع سامرا یکی از مشهور ترین مساجد دوران حکومت عباسیان در شهر سامرای عراق، به دست مهندس دلیل یعقوب در سال ۸۵۲ میلادی بنا گشته است. مناره حلزونی شکل این مسجد از آجر ساخته شده و از مهمترین شاخصه ‌های آن به شمار می ‌رود . این مناره با ارتفاع ۵۳ متر از بلندترین مناره ‌های جهان اسلام محسوب می ‌شود . امروزه از این مسجد تنها دیوار بیرونی و مناره حلزونی شکل معروف آن با نام ملویه بر جای مانده‌ است.

 

مسجد جامع سامرا

لانه موریانه ویتنام

ساختمان لانه موریانه ویتنام به دست تروپیکال اسپیس ساخته شده است . نام لانه موریانه تجسم کلی از ساختمان را توصیف می‌ کند چرا که بسیار مشابه با ساختار یک تپه موریانه است که در آن همه راهروها و اتاق ‌ها در یک محیط مرکزی به هم می‌ رسند. در واقع برای مقابله با شرایط آب و هوایی نامناسب منطقه باران‌ های موسمی ساختمانی از آجر بنا گردید. ساختمان لانه موریانه مثالی اولیه ‌ای برای ساخت و ساز خانه ‌های ارزان در مناطق گرمسیری به شمار می آید.

 

لانه موریانه ویتنام

بیشتر بدانید : عظیم ترین بنا های آجری دنیا

برج قابوس گنبد کاووس

در سراسر ایران می توان بناهای بلند و باریکی را یافت که در بلندای کوه ها،در دل کویر یا دشت های پهناور ایران برافراشته شده اند. بناهایی که به اصطلاح “میل” نامیده می شوند. برخی از این میل ها ساده اند و برخی سرشار از تزئینات مختلف هستند. ولی هدف از ساخت این برج های بلند ” میل ” چه بوده است؟
هدف از ساخت این میل های تاریخی بیشتر راهنمایی راه ها بوده ولی برخی از این میل ها نیز کاربرد های دیگری داشته است. معروف ترین میل تاریخی ایران که شهرتی جهانی نیز دارد، میل گنبد قابوس (کاووس) است. اکثر میل های ایران در سده چهارم هجری بنا شده که گنبد قابوس هم از این امر مستثنی نیست. این بنا که در شهر گنبد کاووس در استان گلستان قرار دارد لقب بلندترین برج تمام آجری جهان را نیز به دوش می کشد.
میل قابوس از نظر هنر معماری یکی از ارزنده ترین نمونه های معماری ایرانی است که بر بلندای تپه ای به ارتفاع ۱۵ متر ساخته شده است. گنبد قابوس از دو قسمت اصلی تشکیل شده ، یکی پایه یا بدنه و یکی گنبد مخروطی آن . ارتفاع بنا به همراه پی و تپه ای که بر روی آن قرار دارد به ۷۰ متر می رسد که حدود ۱۵ متر آن پایه میل بوده که فقط ۲ متر از آن بیرون از زمین قرار گرفته است و ۱۸ متر از آن متعلق به سرپوش مخروطی این گنبد است. سبک معماری این بنا سبک رازی است. طبق نظر مرحوم پیرنیا یکی ار اساتید معروف معماری ایران، معماری گنبد قابوس مرزی میان سبک معماری خراسانی و سبک رازی است. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که سبک معماری رازی دارد، کاربرد آجر هایی با بهترین کیفیت در ساخت ابنیه بوده است. بنای گنبد قابوس هم، یک ساختمان کاملا آجری است که با ملات ساروج بر روی هم انباشته شده اند.

 

برج قابوس گنبد کاووس

عجایب هفتگانه

از عجایب هفتگانه چه می دانید؟ قطعا تا به حال نامش را زیاد شنیده اید و مطمئنا می دانید که با لیستی هفت تایی از تعدادی آثار باستانی رو به رو هستیم. اکنون با تمام جزئیات هر یک از آن ها و داستان ها و افسانه های مربوطه و مهم تر از همه با حقایق ناگفته و جالب این آثار و عجایب بیش تر آشنا می شوید.

باغ های آجری معلق بابل

باغات معلق در واقع مجموعه ای از گیاهان متنوع بوده که همگی بر روی طبقات مختلفی از قصر بزرگ بابل احداث شده بودند. زیبایی درختان و گیاهان موجود در این باغ  هوش را از سر هر آدمی می برد . آیا واقعا باغاتی معلق وجود داشتند؟ برای آبیاری این باغات چه می کردند؟ مدارکی از وجود این باغات در دسترس است؟ بقایایی از آن ها چطور؟
بسیاری از محققان به کل، وجود این باغات را رد کرده و بسیاری نیز برای اثبات حرف خود به مدارک و کشفیات باستانی در شهر بابل استناد می کنند.
با این حال به تازگی مدارکی پیدا شده که نشان داد احتمالا باغات معلق بابل در شهر دیگری بوده اند . بابِل یکی از شهرهای اصلی تمدن کهن میان رودان است که امروزه در نزدیکی شهر حِله عراق قرار دارد. تنها منبعی که در آن مستقیما به باغات معلق اشاره شده، یک کتاب از کشیشی بابِلی به نام بِروسوس است که در ۲۹۰ سال پیش از میلاد مسیح نوشته شده و توضیحاتی را درباره باغات معلق بابل شرح داده است. طبق گفته های بروسوس این باغات را بخت نصر دوم که در سال های ۶۰۵ تا ۵۶۲ پیش از میلاد در منطقه میان رودان حکومت می کرد، ساخته است. با این حال امروزه هیچ منبع نوشتاری بابلی در مورد باغات معلق وجود نداشته و شواهد باستان شناسی چندان مطمئنی مبنی بر وجود این باغات در بابل یافت نشده است.

 

باغ بابل

بنا بر داستان ها و افسانه ها، بخت نصر دوم باغات معلق بابل را در شهر باستانی بابل و برای ملکه خویش آمیتیس ساخته است. آمیتیس شاهزاده سرزمین ماد بود و از آن روی به ازدواج بخت نصر دوم درآمد تا پیوند نیکویی با هدف صلح و صفا میان دو امپراتوری ایران و عراق باشد . پس از گذشت مدتی، آمیتیس که به آب و هوای خشک منطقه میان رودان عادت نداشت، دچار بیماری شد و بخت نصر برای بازگشت سلامتی همسر خود دستور به ساخت باغات معلق بابل داد.

بیشتر بدانید : گنبد سلطانیه اعجوبه معماری ایران

گفته می شود ابتدا قصری باشکوه ساخته شد و باغات بر روی آن احداث شدند، هر طبقه گیاهی و هر ردیف بوته ای. از آن جا که هیچ نشانه ای فیزیکی از وجود باغات معلق در بابل یافت نشده برخی معتقدند که باغات معلق بابل از اساس داستان و افسانه اند و نوشته هایی که در وصف باغات معلق به زبان های یونانی و رومی از افرادی چون استاربون، دیودور سیسیلی و کوینت کورس وجود دارد، همگی تنها روایتی رویایی و ایده آل از باغات شرقی بوده اند.
با این حال، اگر باغات معلق وجود داشته اند، احتمالا در اولین قرن میلادی از بین رفته اند. استفانی دالی، محقق تمدن های کهن غرب آسیا معتقد است که به احتمال زیاد و بنا بر شواهد موجود، باغات معلق اصلی در شهر نینوا و به هنگام حکومت سناخریب، پادشاه آشوری ساخته شده است. در واقع استفانی دالی، زمان ساخت باغات معلق را ۷۰۴–۶۸۱ سال پیش از میلاد مسیح می داند.

 

آجر سفال ایران ، سایت لفتون اصفهان

آجر لفتون اصفهان عرضه کننده انواع آجر ، آجر نما ، آجر نسوز ، آجر لفتون ، آجر بهمنی ، آجر قزاقی ، آجر ممتاز ، آجر ۱۰ سوراخ ، آجر دوقلو ، آجر سه گل ، اجر قالب کوچک و آجر سفال اصفهان با تلفیق هنر، قدمت، مقاومت و تکنولوژی ارائه دهنده خدماتی شایان به همراهانش می باشد.

لفتون پلاس

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) ارتباط از طریق واتساپ

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت لفتون

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • نانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: