WeCreativez WhatsApp Support
برای مشاوره و راهنمایی در خرید آجر سفال اصفهان پیام خود را در کادر زیر بنویسید و ارسال کنید
در اسرع وقت پاسخگوی پیام شما هستیم
LOGO

آجر رسی چیست؟

آجر رسی
  • آجر های رسی

    آجر های رسی با توجه به نوع مواد اولیه ای که دارند و همچنین نحوه تولیدشان از تنوع فراوانی برخوردار هستند. بعضی از آجرها به عنوان مصالح پُر کننده خوب بوده و بعضی دیگر به علت جلوه ظاهری و مقاومت مناسبی که دارند برای نماسازی استفاده می شوند . برخی آجرها به دلیل کیفیت مطلوب در نقاطی از ساختمان که در معرض یخ بندان قرار می گیرند مورد استفاده واقع می شوند و گروهی دیگر از آنها برای کف مناسب هستند . پس مهندسین معمار بر اساس ویژگی های محل مصرف یا آجر رسی بهینه را انتخاب می نماید.

     

    ویژگی آجر رسی

    آجر های رسی ویژگی هایی دارند که در ادامه بررسی  می کنیم  : 

     

    لیست قیمت آجر ، آجر رسی

     

    محل ساخت آجر

    محلی که آجرهای رسی در آن ساخته می شود باید از هر گونه نمک و مواد آلی و همچنین مواد مضر شیمیایی پاک باشد.

    سایز آجرهای رسی

    آجرهای رسی باید لبه های تیز و مستقیم  داشته و در سایز یکسانی تولید شوند . در ساختمان سازی از هر آجری می توان برای ساخت و ساز استفاده کرد ولی آجر خوب باید به صورت یکنواخت و منظم تولید شده باشد. اندازه استاندارد یک اجر باید داشته باشد حد فاصل ابعاد 18*8*5 تا 22*11*8 سانتی متر است.

    رنگ آجر

    یکی از ویژگی های مهم آجر های رسی رنگ آجر است به طوری که یک آجر خوب می بایست رنگ یکنواختی داشته باشد .توجه کنید که زیاد و یا کم پختن آجر های رسی موجب می گردد یکنواختی رنگ آجر رسی از بین رفته و آجر کیفیت خود را از دست بدهد. پس آجری آجر خوب است که رنگ آن یک دست باشد .

    صدای آجر

    صدای برخورد دو آجر رسی باید به نحوی باشد که هنگام ضربه زدن به آن صدایی شبیه زنگ بدهد . آجر هایی که در برخورد با آجرهای دیگر صدای زنگ بدهند آجرهای با کیفیت و مرغوبی هستند و صدای زنگ نشانه مقاومت بالا و میزان جذب آب مناسب آنها می باشد.

    سختی آجر

    هنگامی که با ناخن یا یک جسم خارجی روی آجر با کیفیت و مرغوب می کشیم نباید به راحتی خراشیده شود و طبق استاندارد های جهانی استحکام و مقاومت فشاری یک آجر باید 35 نیوتن بر میلی متر مربع باشد.

    بافت آجر 

    آجر با کیفیت می بایست یکنواخت بوده و فشرده شده باشد و سطح ملاتخور آن نباید خیلی صاف باشد . جذب آب یک آجر مرغوب نباید بیش از 20 درصد از وزن خود آجر باشد. آجر های سوراخ دار با کیفیت بایدبه گونه ای باشند تا ملات به درستی در حفره های آن پر شده و اندازه سوراخ آن باید مطابق استاندارد مربوطه باشد .

    بیشتر بدانید : انواع آجر ها بر اساس کاربرد

    انواع آجرهای رسی (Clay Brick)

    آجرهای دستی ( سنتی )

    آجرهای سنتی به روش سنتی و به وسیله دست انسان تولید می‌شوند و اجر قزاقی ، اجر فشاری و … از انواع آن می‌باشند.

    آجر قزاقی

    اجر قزاقی یکی دیگر از انواع آجرهای رسی می باشد . این آجر به رنگ های مختلف از سفید تا قرمز تولید شده و ابعاد استاندارد آن ۲۰*۱۰*۵ سانتیمتر است . اجر قزاقی به دلیل کیفیت مطلوب و ظاهر مناسب ، امروزه به وفور در نما سازی ساختمان ها استفاده می شود .

    آجر قزاقی

    🧱 قیمت به روز آجر اصفهان و سفال اصفهان (09132688409)

     

    سفال و اجر اصفهان به دلیل بهره برداری از معادن خاک رس با مشخصات کیفی بالا ، جزو مرغوب ترین سفال و آجر های تولیدی در ایران بوده که در کلیه پروژه های ساختمانی در سراسر کشور ، اعم از سوله سازی ها ، مدرسه سازی ها ، خانه سازی ها و … استفاده می شود. آجر های تولیدی در کارخانه سفال اصفهان به نسبت سایر شهرهای ایران مانند ورامین تهران ، یزد ، شبستر تبریز ، سمنان و … به علت استفاده از معادن خاک رس مرغوب ، کیفیتی وصف ناپذیر دارد لذا آجر و سفال تولیدی اصفهان هم اکنون به اقصی نقاط کشور و برخی کشور های همسایه و حتی کشور های اروپایی مانند گرجستان نیز ارسال می گردد . 

    آجر فشاری

    آجر فشاری یا اجر گری همان آجر سنتی یا آجر دستی یا اجر توپر است که در زمان های قدیم هنگام ساخت این آجر کارگران با فشار انگشتان خود گوشه‌های قالب را از گِل رس پر می‌ کردند و به همین دلیل آن را آجر فشاری نامیده اند. ابعاد استاندارد آجر فشاری 22*11*7 می باشد ، به همین دلیل در زیرکاری و سفت کاری هنگام ساختمان سازی و ایجاد دیوارهای باربر ، تیغه چینی ، طاق ضربی و به طور کلی گری چینی ) مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

    آجرهای ماشینی ( مهندسی)

    همه مراحل ساخت اجر ماشینی در کارخانه اجر به وسیله ماشین آلات صنعتی صورت می پذیرد . آجر مهندسی آجری است با ظاهر متراکم و مقاومت بالا که برای ساخت قسمت نیمه باربر ساختمان مناسب می باشد.  اجر ماشینی به دو دسته آجر توپر و اجر سوراخ‌دار تقسیم می‌شود:

    آجر سوراخ دار

    در اجرسوراخدار حفره‌ها موجب سبک شدن وزن آجر و همچنین نفوذ بیشتر ملات می‌شوند . طبق استاندارد مجموع مساحت سوراخ‌ها می تواند بین 20 الی 70 درصد سطح یک آجرماشینی باشد. اجر ده سوراخ و اجر سه گل از این نمونه هستند .

    آجر ده سوراخ قهوه ای

    آجر توپر

    در این آجر حجم سوراخ‌ها از ۲۵% حجم آجر تجاوز نمی‌کند. امروزه حالت های مختلف آجر های زبره که به وسیله ماشین تولید شده و در این دسته قرار می گیرند .

    آجر نسوز

    خاکی که به خاک نسوز مشهور است و در ساخت آجر های نسوز به کاربرده می‌شود،دارای هیدروسیلیکات آلومینیوم فراوانی می باشد. اجر نسوز جنسی مشابه سرامیک یا ظروف چینی دارند. از آجرهای نسوز به دلیل مقاومت حرارتی بالایی که دارند، در پوشش داخلی کوره‌های صنعتی و همچنین در نمای ساختمان ها استفاده می‌شود. آجر نسوز از بروز ترین گونه های آجر است که به خاطر امتیازات زیاد آن در ساختمان های عصر حاضر به کار برده می شود. این آجر یک عایق حرارتی می باشد که به غیر از ممانعت از هدر رفتن انرژی، در مقابل گرما و حرارت استحکام زیادی دارد. آجر نسوز ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت بالا از دست نمی دهد، به این خاطر آن را برای پوشش دیوار درونی شومینه به کار می برند.

    عمر طولانی، ماندگاری و مقاومت، جذابیت و پایداری رنگ از خصوصیات برجسته آجرنسوز است که آن را به بهترین انتخاب برای معماران و پیمانکاران تبدیل نموده است. این نوع آجر در برابر انواع فرسایش، خراشیدگی، حرارت، اشعه آفتاب، رطوبت و تغییرات آب و هوایی مقاومت زیادی دارد و به خاطر استفاده مواد معدنی در تولید آن یک آجر عالی جهت مصارف ساختمانی به حساب می آید. البته قیمت آجر نسوز در مقایسه با دیگر آجرهای نما کمی زیادتر است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت اجر اصفهان و قیمت اجرنسوز می توانید از قسمت تماس با ما با کارخانه اجر اصفهان ارتباط برقرار نموده و سفارش خرید اجر خود را ثبت نمائید .

    خاک رس دقیقا چیست؟

    خاک رس چیست و به چه خاکی خاک رس می گویند ؟ آیا خاک کشاورزی و خاک آجر پزی با هم تفاوت دارد ؟ باید بدانید خاک رس برترین خاک طبیعی و دانه ریز است. مواد تشکیل دهنده خاک رس شامل گروهی از کانی های متبلور به نام کانی های رسی ، آلومین و سیلیکات ها هستند . خاک رس با جذب آب خاصیت شکل پذیری از حود نشان داده و به گِل قابل انعطاف تبدیل می گردد . البته خاصیت انعطاف پذیری گِل رس در بسیاری از خاک های رس مثل رُس هالوژیت و رس های فلنیت دار وجود ندارد. از نظر اندازه دانه ها، بیشترین اندازه دانه های خاک رس در طبقه بندی های گوناگون مقادیری نابرابر دارند. بسیاری از پژوهشگران ذرات ریز 2 میکرون را رُس تعریف کرده اند . در صنعت ساخت آجر اصفهان تولید کننده آجر به دو خاصیت خاک رس در تولید خشت خام اجر توجه فراوانی می کند:

    1.خمیری بودن خشت رسی ، زمانی که هنوز تر است و صلب بودن آن زمانی که خشک می شود . (جسم صلب به جسمی گویند که بر اثر نیروهای وارده بر آن تغییر شکل ندهد.) علت اصلی خمیری بودن رس ، شکل دانه های خاک رسی است. این دانه ها بسیار بسیار ریز هستند به نحوی که قطر آنها شاید از 10 میکرون بیشتر باشد .البته رس های با کیفیت بالا به طور معمول قطری کمتر از نیم میکرون دارند.

    2.خاک سفید اکسید آهن ندارد . لذا رنگ اصلی خاک های رسی موجود در طبیعت رنگ سرخ است چون که در آنها مقدار زیادی اکسید آهن سه ظرفیتی وجود دارد و به علت وجود کربن در خاک ، رنگ آنها تیره تر است. بعضی وقت ها رنگ خاک رس، خاکستری است که علت آن گرافیت موجود در خاک می باشد . رنگ کبود خاک نیز به دلیل اکسید آهن دو ظرفیتی است . رنگ بیشتر خاک های رس پس از پختن در کوره تغییر می کند که این موضوع با مقدار حرارت کوره و همچنین به اندازه ترکیبات عناصر همراه خاک رس وابسته است.

    انواع خاک رس

    انواع خاک رس در تولید آجر

    رس سفید

    رس سفید عمدتاً از آلومین، سیلیس و آب تشکیل شده است و تا وقتی که مواد ارزانتری در دسترس سازندگان و تولیدکنندگان اجر باشد به طور محدود در آجر پزی به کار می روند.

    مارن ها ( گل آهک )

    مارن حاوی مقدار زیادی آهک به صورت سنگ آهک یا آهک نرم می باشد . خاک مارن مخلوطی از خاک رس و سنگ آهک است که به علت داشتن ناخالصی ترکیبات آهن ، مواد آلی و سایر عناصر موجود در طبیعت ، رنگی خاکستری متمایل به سبز و کبود مایل به قهوه ای دارد . آجر هایی که با مارن تولید می گردد تقریبا سفید رنگ  می شوند و رنگ سفید آجر به علت ترکیب اکسید آهن با آهک داخل مارن است نه خلوص خاک  . مارن قابلیت ذوب سریع داشته و در حالتی که مقدار کمی اسید کلریدریک روی آن ریخته شود به طور سریع به جوش می  آید . 

    تمام معادن مارنی موجود در ایران جهت تولید آجر مناسب نیستند . در ایران به جز مناطق زاگرس مرکزی مناطقی که شرایط مناسب برای یافتن مواد اولیه (خاک رس آجرپزی ) داشته باشد به مقدار کافی پیدا می شود . پس در ایران منابع خاکی زیادی وجود دارد که تابه امروز قسمت کمی از آنها مورد بررسی قرار گرفته است. به نحوی که با توجه به دشت ها و کوهپایه های ایران منابع رسی و مارنی مختلفی و دانش زمین شناسی مناسبی برای  ساخت و فرآوری خاک آجر وجود دارد که باید مورد مطالعه دولتمردان قرار گیرند.

    لوم یا رس ماسه ای

    لوم ها رس هایی می  باشند که مقدار زیادی ماسه به همراه دارند. عمل آوردن آنها آسان تر از دیگر رس های سفت است.

     

    شیست 

    شیست رس های معمولی می باشند که تحت فشار زیاد به حالت سنگی درآمده اند و خاصیت خمیری کمتری دارند. لازم است بگویییم مواد حاصل از شیست های ناخالص به صورت زیادی در صنعت آجر سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

    رس های نسوز

    رس های نسوز دسته ای از خاک های رسی هستند که می توانند دماهای بسیار زیاد را تحمل کنند . از رس های نسوز برای تولید اجر نسوز استفاده می شود. اجر نسوز در دیواره های دیگ بخار ، کوره های ذوب ، شومینه ها و جدیدا در نمای ساختمان ها کاربرد دارد.

    رس های یخچالی

    مراحل مختلف تشکیل یخچال ها باعث ایجاد رس های یخچالی می شود . تفاوت رس یخچالی با سایر رس ها وجود سنگ های گرد در داخل آنها است. در صورت انتخاب صحیح و دقیق و آماده سازی مناسب رس یخچالی، از رس های یخچالی نیز ساخت آجر های معمولی می توان استفاده کرد.

    مراحل پخت آجر

    پس از آماده سازی خشت های آجر و ورود آجر ها به کوره ابتدا در دمای حدود ۱۰۰ درجه سلسیوس ، خشت های گلی خشک می شوند و شکل خمیری و چسبناکی گل از بین می رود، سپس در دمای ۵۰۰ درجه سلسیوس و بالاتر ، به مرور زمان آب تبلور خاک رس تبخیر و از آن جدا می گردد . سپس در دمای حدود ۹۰۰ درجه سلسیوس خشت خام پخته شده و دانه های خاک رس به هم می چسبند و محصول یکپارچه و مقاومی که همان آجر می باشد به دست می آید. اگر در خاک و مواد اولیه ، کربنات کلسیم و یا نمک وجود داشته باشد، آجر مناسبی تولید نمی شود زیرا نمک در دمای ۸۰۰ درجه سلسیوس پخته می شود.

    بیشتر بدانید : مراحل تولید آجر

    فروش آجر سفال اصفهان

    مجموعه لفتون با عرضه ی مرغوب ترین آجر ها در انواع مختلف مانند انواع اجر رسی ، آجر سه گل شیرازی ، اجر بهمنی، آجر ده سوراخ ، آجر ماشینی ، آجر فشاری ، آجر سفال تیغه ، سفال سقفی، آجر قزاقی، آجر اتوماتیک ، آجر پلاک ، آجر نسوز ، آجر نما و … آماده ی خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی و ارسال بار به سراسر کشور می باشد. اگر قصد خرید آجر اصفهان و یا کسب قیمت آجر سفال اصفهان دارید با واحد فروش مجموعه لفتون تماس بگیرید . (03132257952)

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    لفتون پلاس

    راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) ارتباط از طریق واتساپ

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    قوانین ارسال دیدگاه در سایت لفتون

    • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
    • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
    • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
    • نانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: