WeCreativez WhatsApp Support
برای مشاوره و راهنمایی در خرید آجر سفال اصفهان پیام خود را در کادر زیر بنویسید و ارسال کنید
در اسرع وقت پاسخگوی پیام شما هستیم
LOGO

اصول اجرا و طراحی نما آجری

انواع آجر نما ، اصول اجرا و طراحی نما آجری
  • اصول اجرا و طراحی نما آجری

    اصول اجرا و طراحی نما آجری چنان اهمیت دارد که آجر نما در معماری نشانه فرهنگ و طرز فکر مالک ساختمان و طبیعتا نشانه فرهنگ شهری است. معماری در شکل گیری جوامع شهری و نمایاندن فرهنگ آن جامعه نقش بسزایی دارد. در میان انوان نما ها ، آجر نما یا نماهای آجری در معماری اهمیت بخصوصی دارد.

    از این رو در نمای بیرونی بسیاری از ساختمان ها و همچنین نماهای داخلی از آجر نما استفاده می شود. در ادامه اصول اجرا و طراحی نما آجری با استفاده از آجر نما را بررسی می کنیم :

    با اهمیت ترین و مهم ترین امور در طراحی و اجرای نماهای ساختمانی، گرد آوری و استفاده از آجر نمای  مناسب و با کیفیت است . به کار بردن مصالح ساختمانی مرغوب و با کیفیت، رابطه مستقیمی با استحکام و پایداری طولانی مدت ساختمان و نمایان شدن نمای آجر نما دارد.زیبا ترین و منحصر به فرد ترین نماها، حتی در صورتی که توسط مشهور ترین معماران طراحی شده باشند، ولی در اجرا متریال باکیفیت و خوب به کار برده نشده باشد ، به عدم پیروزی در به وجود آوردن یک نمای زیبا منتج خواهد شد. لذا در زمان اجرا و طراحی نماهای آجری،  مواد اولیه و آجر نسوز با کیفیت است که مرغوبیت نمای طراحی شده را مشخص می کنند.

    انتخاب رنگ مناسب

    یکی دیگر از موارد مهم در طراحی و اجرای نماهای آجری، هماهنگی رنگ آجر انتخابی با سایر مصالح استفاده شده در به وجود آوردن نمای جذاب برای ساختمان است. رنگ بندی هماهنگ مصالح مورد استفاده ، یکی از خصوصیات های مهم و زیبای یک نمای ساختمان محسوب شده و اگر انتخاب رنگ آجر نسوز و سایر مصالح با دقت کافی و به طرز صحیح صورت پذیرد ، می تواند نمای جذاب ساختمان را به رخ بکشد .

    حفظ پیوستگی مصالح استفاده شده

    برای اجرای نمای آجر نما ابتدا باید یک فرم کلی برای نحوه اجرای بخش های مختلف نما مد نظر قرار گیرد و سپس طراحی انجام شده و این فرم در حین اجرا به کار برده شوند. پیوستگی مصالح استفاده شده در همه نما باید مشخص باشد نه اینکه نما به یک شکل طراحی و اجرا شود، بلکه در اجرای قسمت های مختلف ساختمان یک فرم کلی استفاده گردد .

    حفظ نظم و هماهنگی در مصالح استفاده شده

    یکی دیگر از الزامات طراحی نما و اجرای نماهای آجری، حفظ نظم و تعادل بین عوامل تشکیل دهنده ی نمای ساختمان می باشد. یعنی یک نمای آجری جذاب و هماهنگ، باید دارای آهنگ باشد. این آهنگ، نظم و ترتیب بین عوامل تشکیل دهنده ی نمای آجر نما را در خطوط ، صفحات و حجم های به کار برده شده نمایش می دهد. آهنگ ، یک ساختار سازمان یافته می باشد که نحوه ی چینش آجر نما در نمای بناها را مشخص می نماید، بنابراین نما باید از نظم مخصوص و هماهنگی پیروی کند ، تا همه بخش های نمای آجری با هم سنخیت و هماهنگی داشته باشد.
    بحث تکرار منظم و همخوانی آجر نماها در مراحل طراحی و اجرا، در خط ها، قالب ها و شکل ها، بسیار مهم می باشد . آجر نمای انتخاب شده در طراحی نمای بیرونی ساختمان چه در تکرار یک فرم حجمی یا جزییات اجرای آن، باید طرح اصلی و اصالت اجر نما را مشخص کند.

    آجر نسوز در نمای ساختمان

    استفاده از یک عنصر شاخص

    طراحی و اجرای نمای ساختمان شامل بخش های مختلفی است، معماران توانمند می توانند در طراحی کلی نما، یکی از بخش های نما را به عنوان نقطه شاخص مد نظر قرار داده تا در مقایسه با بخش های مختلف نما، این بخش از نما برجسته باشد. اساسا با وجود یک عنصر شاخص در نمای اجر نما، تعادل ساختمان از شکل یکنواخت بیرون آمده و بخش در نظر گرفته شده که در اجرای آن عنصر شاخص به کار برده شده است، در میدان توجه قرار می گیرد. طراحی بخش شاخص نما باید به شیوه ای صورت پذیرد که همراه با ایجاد تفاوت و برجستگی با دیگر بخش ها، هماهنگی و تناسب آن با فرم کلی نما نیز برقرار باشد.

    طراحی و اجرای نماهای شفاف

    خلق نماهای شفاف به معنی به کارگیری پنجره ها در نماهای آجر نما می باشد. تنها ایجاد نماهای آجری و خشک این امکان را ندارند که جذابیت و مطلوبیت مورد نظر را به یک بنای زیبا و لوکس ببخشد. در اصل پنجره ها از آن دسته عواملی محسوب می شوند که در طراحی نما، نقش به وجود اورنده شفافیت را برای بناها بر عهده دارند. مشخص کردن مکان قرار گرفتن پنجره ها و هماهنگی آهنگ آن ها با سایر قسمت ها، از مواردی می باشد که لازم است در ارتباط با طراحی نمای ساختمان ها، معماران به آن توجه کنند. عناصر شفاف در شرایطی این امکان را دارند که در نمای ساختمان اثر گذار باشند، که در مکان صحیح و با طراحی درست استفاده شوند.

    بیشتر بدانید : نقش آجر نما در طراحی داخلی

    حفظ سادگی نمای ساختمان

    یکی دیگر از مواردی که لازم است در زمان طراحی نمای اجر نما به آن دقت شود ، استفاده نکردن از عناصر گوناگون و نا هماهنگ است.بکاربردن عناصر زیاد و ناهماهنگ در مراحل طراحی و اجرا، نمای ساختمان را شلوغ و نا منظم کرده و جذابیت و جلوه خاص نمای ساختمان های آجری را خدشه دار می کند . پس لازم است که عناصر تشکیل دهنده نمای اجر نما با هماهنگی و با حفظ اصل سادگی ، طراحی و اجرا گردند . یک نمای ساده، در صورتی که تنوع خیلی کمی در مصالح  هم داشته باشد، به مراتب زیبا تر و شیک تر از نماهای نا مشخص با مصالح زیاد، شلوغ و متعدد است. هر چه نمای ساختمان ساده تر طراحی گردد، عناصر به کاربرده شده اثر زیادتری بر ساختار و جذابیت نمای آن ساختمان خواهد داشت.
    اولین بخشی که امکان جذب نگاه افراد را در نگاه اول دارد و با مخاطبان رابطه برقرار می کند، رنگ و شیوه به کاربردن آجر نما در نمای ساختمان است. چیزی که یک ساختمان را آرمانی می نماید ، وجود یک نمای زیبا و چشم نواز است. نمای ساختمان دقیقا همان بخشی است که در مکان های شهری به عنوان یک عنصر اثر گذار در زیبایی، ایفای نقش می کند، به همین دلیل طراحی زیبا و درست نما اهمیت فراوان دارد. زمانی که صرفه جویی در انرژی، خلق نماهای شاخص و زیبا برای نمای ساختمان ها اهمیت پیدا کرد ، مالکان و سازندگان ساختمانی برای به وجود آوردن زیباترین نماها از روش های مختلف ، از آجر نما استفاده می نمایند . البته این موضوع در ایران قدمتی طولانی دارد.

    انواع آجر نما

    آجر نما از انواع آجرها است ، که جهت ساخت نمایی زیبا برای ساختمان‌ ادارات و آپارتمان ها استفاده می شود . با پیشرفت صنعت ساختمان سازی ، کاربرد آجرها در اسکلت سازه‌ها کاهش یافته است ، اما هنوز در نمای ساختمان و بدنه ساختمان کاربرد دارند. . آجر نما در ساختمان سازی استانداردهای خود را دارد باید در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب مقاوم بوده و در مقابل هر ضربه ای به راحتی آسیب پذیر نباشد.
    نظر به اینکه نمای یک ساختمان به غیر از زیبایی خودش بر روی ظاهر دیگر ساختمان ها و فضای شهری نیز تاثیرگذار است، معماران آجر نما را برای زیبایی المان های شهری پیشنهاد می کنند. گروه صنعتی لفتون انواع آجر نما را بسته به نوع مصرف آنها، کیفیت و شکل ظاهری و … عرضه نموده که با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار مشتریان عزیز قرار داده است. این اجر نما ها از هر لحاظ دارای تنوع فراوانی هستند که در ادامه چند نمونه را بررسی می کنیم:

    آجر نما لفتون

    یکی از بهترین انواع آجر نما ، آجر لفتون است که در نمای ساختمان ها ، دیوار سوله ها ، دسوار مدارس ، کارخانه جات و … استفاده می شود . اجر لفتون از خاک رس و در دو رنگ زرد و قرمز تولید می شود. یکی از نام های دیگر اجر لفتون ، اجر ۱۰ گل می باشد و این یعنی این اجر دارای ۱۰ سوراخ بوده و در آجر نما ساختمان ها کاربرد فراوانی دارد.

    آجر لفتون دارای ده سوراخ می باشد که سوراخ های آن به منظور کاهش وزن آجر ، عایق بندی و همچنین ایجاد خلاء بوجود آمده اند. این محصول در دو رنگ زرد و قرمز تولید می شود و از سایز بزرگ آن (با ابعاد 21.5 * 10 * 5.5 سانتی متر) در دیوار چینی محوطه ها، باغ ویلاها، سوله ها و حیاط ادارات و منازل استفاده می شود . آجر لفتون در کیفیت ممتاز (تمام اتوماتیک)برای نماسازی ، در کیفیت درجه یک (تولید به روش نیمه اتوماتیک) برای نما سازی و دیوار کشی ، در کیفیت درجه 2 برای دیوار کشی و در کیفیت درجه یک و درجه دو در سایز کوچک (با ابعاد 19* 9* 5 سانتی متر) هم تولید می شود که در چیدن دیوار اتاق ، تراس ها ، دو پوش حمام و دستشویی و ایجاد سقف (طاق ضربی) مورد استفاده قرار می گیرد. به آجر ممتاز و آجر درجه یک آجر نما و به آجر درجه 2 آجر پشت کار نیز گفته می شود .

    خصوصیات اجر ده گل یا لفتون

    •  ایجاد عایق و خلاء برای کاهش وزن
    • نمای ارزان و با کیفیت
    • ساخت سقف ها، سوله ها و دیوار چینی محوطه ها
    •  امکان تحمل فشار و وزن
    • امکان ایجاد دیوارهای حایل و غیر حایل
    •  امکان سفارش اجر بصورت دوقلو

    بیشتر بدانید : آجر لفتون چیست ؟

    آجر ده سوراخ قرمز اصفهان

    آجر نما بهمنی

    آجر بهمنی یکی از مقرون به صرفه ترین انواع اجر نما است که در نما و دیوار چینی کابرد فراوان دارد . اجر بهمنی همان آجر ده سوراخ می باشد و بهترین سازندگان آجر بهمنی کارخانجات اجر اصفهان (منطقه صنعتی دولت آباد) هستند که آجر سفال ایران آجر نما بهمنی را با کیفیتی مرغوب و قیمتی بسیار مقرون به صرفه و به صورت عمده به مشتریان عزیز در سراسر ایران و حتی کشور های منطقه ارسال می نماید . متریال اصلی آجر بهمنی خاک رس بوده و اجر بهمنی یکی از بهترین و ارزانترین انواع اجر نما ها است که هم در نماچینی و  هم دیوار چینی استفاده می شود . این اجر در رنگ های زردکمرنگ ( معروف به اجر سفید) ، زرد پررنگ (معروف به اجربهمنی ) ، قرمز روشن و قرمز سیر موجود است. اجر بهمنی در ارتفاع ۴ یا ۵ و یا 5.5 سانتی متر (بنا به سفارش مشتریان) عرضه می شود و اندازه دو طرف دیگر ان ۱۰*۲۰ سانتی متر می باشد.

    بیشتر بدانید : آجر بهمنی چیست ؟

    آجر پلاک

    آجر نما پلاکی دارای ویژگی های خاصی می باشد که امروزه دارای اشکال مختلفی می باشد، علت استفاده زیاد از آجر پلاک زیبایی آن در ساختمان و قیمت بسیار مناسب آجر پلاک می باشد. طی سالهای گذشته آجر پلاک قرمز در ساخت نمای داخل و خارج ساختمان ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است . اجر پلاک  در رنگ های بسیار متنوع و زیبا تولید شده و می تواند جلوه و شکوه خاصی به ساختمان شما بدهد . برای تهیه و تولید آجر پلاک از خاک رس طبیعی به همراه سایر افزودنی ها (ماننند رنگ دانه ها) و … استفاده می شود. جالب است بدانید آجر پلاک در رنگ بندی های متنوع موجود است و شما در انتخاب رنگ های مختلف آجر پلاک از رنگ روشن تا رنگ های تیره مختار هستید و می توانید آزادانه تصمیم بگیرید.

    بیشتر بدانید : آجر کارتنی چیست ؟

    انواع آجر بر اساس رنگ ، آجر پلاک

    مزایای آجر نما پلاکی

    آجرها ویژگی های فیزیکی و شیمیایی مهمی دارند و همین ویژگی های خاص موجب می شود تا در شرایط متفاوت از آن استفاده کنند. آجر پلاک به نسبت خیلی از آجرهای دیگر قیمت مناسبی داشته و تنوع رنگی بالایی دارد و باعث شده که طرفداران آن نیز زیاد باشد. آجر نما پلاک به نسبت آجرهای که نسوز هستند هم در رنگ های مختلف وجود دارند و تنوع رنگ بالایی دارند و  هم کم هزینه تر هستند ، آجرنما پلاکی به خاطر تنوع رنگی و سایر ویژگی هایی که دارند باعث شده که به تمام سلیقه های مشتریان بخورد و هر کسی هر رنگی را که مد نظرش بود از این آجر ها خریداری نماید. از مزایای دیگر اجر پلاکی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • با هنر معماران ایرانی آجرنما همخوان بوده و کاربرد زیادی داشته است.
    • معمولا آجرنماها در مقابل آتش مقاوم می باشند.
    • رنگ آجرها به صورت طبیعی و در برابر کوره شکل گرفته و در مقابل اشعه خورشید و یا بارندگی زیاد و… تغییر رنگ نمی دهند.
    • قیمت آجر نما پلاکی مقرون به صرفه و مناسب است.
    • مواد اولیه آن معمولا در دسترس هستند و توان تولید آسان آن نیز وجود دارد.

    آجر نما قزاقی

    یکی از سنتی ترین آجر ها آجر قزاقی است که به صورت دستی تولید می ‌گردد . در ایران قدیم از خشت های دست ساز برای ساختمان سازی استفاده می‌ کردند. این خشت ها در مقابل نور مستقیم آفتاب خشک می شده و با پیشرفت علم، این آجرهای خشتی پخته می شد تا در برابر عوامل محیطی مقاوم تر شده و بتواند درجه فشار بیشتری را تحمل نماید. ساختمان های به جا مانده در ایران دارای قدمت بیش از هزاران سال است و در آن ها از آجر قزاقی دست ساز و آجرهای سنتی استفاده می شده، آجر قزاقی از جنبه ی مقاومت بسیار بالا می باشند.

    نام بردن این مدل آجر به اجر قزاقی از زمان ورود قزاق ها (روس ها) و ساخت دیوار سربازخانه هایشان از نوعی اجر با ابعاد ۵*۱۰*۲۰ که به صورت سنتی تولید می شد در ایران رواج یافت و پس از آن این آجر در ایران به آجر قزاقی مشهور شد . ولی با توجه به مطالب اشاره شده در پاراگراف قبل اجر قزاقی از قدیمی ترین اجرهای ایرانی شناخته شده و در بناهای عظیم و باستانی همچون مسجد جامع اصفهان، طاق کسری، گنبد قابوس (کاووس) به کار برده شده است .

    آجر نما گلبهی

     

    بیشتر بدانید : آجر قزاقی در نمای مدرن؟

     خصوصیات آجر قزاقی

    • متنوع در رنگ های خاکی، زرد، اتشی، حنایی، پوست پیازی و قرمز اخرایی
    • متنوع در اندازه و شکل: بصورت توپر و مکعب مستطیل به اندازه ۵/۵*۲۰ و در ضخامت های ۱۰ و ۵/۵ و ۵/۳ سانتیمتر و بصورت مربعي شكل به رنگ اخرایی در اندازه ۲۰*۲۰ با ضخامت ۴/۵ سانتيمتر.
    • متنوع در سه سایز پلاک، نیمه و کامل

    مزایای آجر قزاقی

    •  نگهداری بسیار اسان
    •  دارای عایق های گرمایشی و سرمایشی
    •  کاهش هزینه ها
    •  کاهش نرخ بیمه نسبت به بقیه مصالح

    آجر نما نسوز

    نوع دیگر اجر نما ، آجر نسوز نما می باشد. اجر نسوز در حقیقت شبیه به سرامیک می باشد که از خاک های نسوز تولید می گردد. از نظر زیبایی کار کردن اجر نسوز در آجر نما ساختمان ها باعث جذابیت خارق العاده ساختمان ها می گردد . آجر نسوز با کیفیت می تواند سال ها از نظر دوام و ثبات رنگ عالی بماند. از مهمترین مزایای آجر نسوز مقاومت بسیار بالای اجر نسوز در مقابل حرارت است که مزیت مهمی به حساب می اید. انواع کوناگونی از اجر نسوز تاکنون تولید و به بازار عرضه شده است که با توجه به نیاز و نوع مواد بکار رفته در ان ها مورد استفاده قرار می گیرند . کابرد اصلی اجر نسوز  پوشش داخلی کوره ها و همچنین آجر نما در ساختمان سازی می باشد.

    آجر نما نسوز ، آجر نسوز در طراحی داخلی

     

    انواع آجرهای نسوز

    اجر نسوز الومینیومی:

    مواد تشکیل دهنده اجرهای نسوز الومینیومی ، اکسید الومینیوم است. این مواد در برابر حرارت ۱۷۵۰ درجه سیلیسیوس که در داخل کوره های ذوب اهن بکار میروند، مقاوم اند.

    آجر نسوز آلومینیومی

    اجر نسوز سیلیسی:

    اجرهای سیلیسی از ان جهت اینگونه نام گذاری شده اند که انها از خاک سیلیسی تشکیل شده است. مواد تشکیل دهنده اصلی انها اکسید سیلیسیوم و اکسید کلسیوم ، اکسید اهن، اکسید تیتانیوم است. بخاطر مقاومت بالای اجر های نسوز در مقابر حرارن،این اجر ها برای تولید سرامیک و پوشش های درونی کوره ها مورد استفاده قرار می گیرند.

    اجر نسوز اکسید کروم:

    اجر نسوز اکسید کروم که به انها کروندوم میگویند، در قسمت های داخلی کوره ذوب اهن مورد استفاده قرار می گیرد. این اجر ۹۰ تا ۹۵ درصد اکسید الومینیوم و ۵ الی ۱۰ درصد هم از اکسید کروم است.

    آجر نسوز قلیایی:

    مواد تشکیل دهنده آجر نسوز قلیایی شامل SiO2 و اکسید منیزیم (MgO) می‌باشند. این آجرها در پوشش درونی کوره‌های تولید فولاد، کوره‌های تولید سیمان و در کوره‌های ذوب شیشه ، استفاده می‌شود.

    انواع آجر نسوز ویژه

    مجموعه لفتون پلاس و آجر سفال ایران ، پیشگام در زمینه تولید محصولات آجر ، انواع آجر نما ، آجر نما نسوز ، آجر نما ۱۰ سوراخ ، آجر لفتون ، انواع آجر  و آجر سفال اصفهان در بازار ایران با دستگاه های تمام اتوماتیک و بالاترین کیفیت و تنوع و همچنین عرضه آجر با مناسب ترین قیمت بین رقبای موجود در بازار آجر و آجر نما جهت مصارف مختلف ساختمان در ایران می باشد. برای سفارش انواع آجر نما با شماره  09132688409 و یا از طریق صفحه تماس با ما سایت لفتون با ما تماس بگیرید .

    فروش آجر سفال اصفهان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    لفتون پلاس

    راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) ارتباط از طریق واتساپ

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    قوانین ارسال دیدگاه در سایت لفتون

    • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
    • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
    • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
    • نانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: